گزارش نشست مشترک مرکز اسناد فرهنگی آسیا و کمیسیون ملی یونسکو

۲۲ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۰:۱۸ کد : ۱۸۲۸۰ آخرین اخبار مرکز
تعداد بازدید:۹۳۴

گزارش نشست مشترک مرکز اسناد فرهنگی آسیا و کمیسیون ملی یونسکو

نشست مشترک مرکز اسناد فرهنگی آسیا و کمیسیون ملی یونسکو در ایران با حضور دکتر حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دکتر حجت‌الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، دکتر کریمی علوی، معاون فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه و دکتر سیده مریم عاملی رضایی، رییس مرکز اسناد فرهنگی آسیا و دکتر بهمن نامور مطلق، معاون علمی دبیرکل و رییس گروه فرهنگ و هنر کمیسیون ملی یونسکو روز سه‌شنبه، ۱۷/۷/۱۳۹۷ در دفتر یونسکو برگزار شد.
در ابتدای این نشست دکتر قبادی با بیان پیشینه و سابقه مرکز و جایگاه آن در ایران و کشورهای منطقه آسیا، ضمن اشاره به اهمیت و ضرورت تعامل مثبت و سازنده و گسترش همکاری‌های دوجانبه در پیشبرد برنامه‌های مشترک، اظهار امیدواری کرد؛ این تعامل و همکاری موجب رشد هم¬افزایی موجود و تقویت و پیشبرد فعالیت‌های مشترک در عرصه‌های مختلف علمی و اجرایی در راستای اهداف و برنامه‌های مرکز و کمیسیون شود. دکتر عاملی رضایی نیز با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته و جاری در مرکز، درباره زمینه‌های مختلف همکاری با کمیسیون ملی یونسکو در چارچوب برنامه توسعه راهبردی پژوهشگاه پیشنهاداتی را مطرح و سپس دکتر کریمی علوی نیز به ظرفیت‌های مختلف پژوهشگاه برای همکاری با یونسکو اشاره کرد.
دکتر ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، با استقبال از زمینه‌های مشترک همکاری با پژوهشگاه، آمادگی کامل یونسکو را برای تداوم مثمرثمر همکاری‌ها اعلام کرد. دکتر نامور مطلق نیز در ارتباط با تهیه اسناد و مدارک و تقویت سایت مرکز اسناد فرهنگی آسیا پیشنهاداتی را مطرح و بر حمایت هرچه بیشتر از فعالیت‌های مرکز اسناد فرهنگی آسیا تأکید کرد.
در این نشست مقرر شد، تفاهم‌نامه و منشور همکاری پنج ساله ای بین پژوهشگاه و کمیسیون ملی یونسکو با محورهایی ازجمله: تهیه بانک اطلاعاتی اسناد و مدارک از کشورهای آسیایی با ارسال فراخوان به مراکز مطالعاتی آسیا و تبدیل سایت مرکز اسناد به سایت روزآمد و حلقه وصل مطالعات آسیایی؛ برگزاری نشست‌ها و همایش‌های مشترک مرتبط با برنامه‌های یونسکو در حوزه مطالعات آسیایی و شناساندن جایگاه ایران در کشورهای منطقه با تأکید بر مشاهیر ایرانی و معرفی آرا و اندیشه‌های آنها در حوزه‌های مطالعاتی مختلف؛ بویژه درباره سهروردی و افکار و اندیشه‌های او، که در سال جاری محور برنامه سالانه یونسکو است، و… منعقد شود.
در پایان مقرر شد، کمیته مشترکی برای اجرایی شدن مفاد تفاهم‌نامه و بررسی زمینه‌های همکاری مشترک تشکیل شود تا با طرح، ارائه و بررسی راهکارهای عملی، موجب تسریع در فرایند اجرایی همکاری‌های مشترک شوند.

 


نظر شما :