گزارش سخنرانی «پژوهش‌های تاریخی درخدمت منافع ملی»

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۰ کد : ۱۸۱۹۶ آخرین اخبار مرکز
تعداد بازدید:۷۲۰

 

به همت مرکز اسناد فرهنگی آسیا سخنرانی با عنوان «پژوهش‏های تاریخی در خدمت منافع ملی: تجربه مورخان رسمی دولتی بریتانیایی در قبال تحولات ایران براساس اسناد نویافته» و با حضور و ارائه دکتر مجید تفرشی در روز یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ در سالن حکمت برگزار شد.
دکتر مجید تفرشی در ابتدای سخنان خود به آرشیوهای اسناد مربوط به ایران در انگلستان و نقش شخصیت‌های تاثیرگذار در این زمینه اشاره کرد: شخصیت‌هایی چون توماس ادوارد لورنس، گرترود بل، پرسی سایکس و ان لمبتون که در شکل‌گیری این آرشیوها نقش داشتند.
دکتر تفرشی در بخش بعدی سخنان خود دو متن از آرشیوهای موجود در انگلستان را که به وقایع ایران می‌پردازند، معرفی کرد. نخستین متن متعلق به دوره صدارت دکتر مصدق و ماجرای ملی شدن صنعت نفت ایران بود. این متن گزارشی ۳۰۰ صفحه‌ای است که روهن باتلر با عنوان «تخلیه آبادان» تهیه کرده است و به بهانه تخلیه شهر آبادان از سوی انگلیسی‌ها، گزارشی از عملکرد دستگاه دیپلماسی انگلستان در قبال دولت و ملت ایران و حادثه ملی شدن صنعت نفت عرضه کرده است.
دومین متنی که دکتر تفرشی به بررسی آن پرداخت گزارشی بود که نیکلاس براون، کارمند سفارت انگلستان و بعدها سفیر این کشور در ایران، تهیه کرده بود و به حوادث سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۸ میلادی، یعنی چهار سال منتهی به انقلاب اسلامی ایران، می‌پرداخت. در این گزارش نیز عملکرد دولت انگلستان در باره حوادث مربوط به ایران و سال‌های آخرین حکومت محمدرضا پهلوی بررسی شده و توصیه‌هایی به عمل آمده است.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

 

 


نظر شما :