نقد و بررسی کتاب بنیاد فلسفه سیاسی در ایران عصر مشروطیت

۲۴ آذر ۱۳۹۴ | ۱۱:۴۴ کد : ۱۲۴۱۸ اخبار
تعداد بازدید:۱۵۱۰
نقد و بررسی کتاب بنیاد فلسفه سیاسی در ایران عصر مشروطیت

نقد و بررسی کتاب بنیاد فلسفه سیاسی در ایران عصر مشروطیت

برنامه تخصصی نقد کتاب(عیار) امشب ساعت 23 برای نقد و بررسی کتاب بنیاد فلسفه سیاسی در ایران عصر مشروطیت روی آنتن می رود.

به گزارش روابط عمومی شبکه چهار این برنامه میزبان دکتر موسی نجفی" نویسنده کتاب، پژوهشگر تاریخ مشروطه  و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی" و دکتر لطف الله آجدانی "نویسنده، پژوهشگر تاریخ مشروطه،  منتقد و مدیر مرکز آموزش و پژوهشهای توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مازندران" است. 

موضوع این کتاب مربوط به دوره سوم تحول فلسفه ی سیاسی در ایران است و با عصر مشروطیت آغاز می شود در بخش اول به معرفی اجمالی کتاب ها و رساله های مستقل سیاسی پرداخته شده است. در بخش دوم به بحث و بررسی درباره فلسفه اجتماعی و سیاسی و افکار نویسندگان تعدادی از کتاب ها و رساله های دهه اول مشروطیت اختصاص یافته و نکات، موضوعات و اندیشه های نویسندگان چند کتاب ارزشمند در طرح کلی به بحث گذاشته شده است.

در فصل اول بخش سوم، روش شناسی (متدولوژی) منابع مستقل سیاسی بررسی شده و در فصل بعد به بحث و بررسی فلسفه تاریخ و جایگاه انسان در جامعه سیاسی و سرنوشت فردی و جمعی او از دیدگاه متون سیاسی عصر مشروطیت توجه شده و انعکاس اراده، امید و اختیار و همچنین تفسیر مثبت از سرنوشت و تقدیر مورد ارزیابی قرار گرفته ، علل عظمت و انحطاط ملل و همچنین تفسیر حماسی و تصویری پر تحرک از روحیات ایرانیان آورده شده است.

یادآور می شود موسی نجفی (زاده ۱۳۴۱ در اصفهان) عضو سابق هیئت علمی گروه آموزشی علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، مدیر گروه اندیشه سیاسی دانشکده الهیات و فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و حقیقات تهران و رئیس پژوهشکده فرهنگ، انقلاب و تمدن اسلامی و رئیس گروه نظریه پردازی انقلاب اسلامی و مدیر گروه دوره دکترای علوم سیاسی با گرایش مسائل ایران در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی است. وی دارای مدرک کارشناسی علوم سیاسی از دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد علوم سیاسی از دانشگاه تهران است.

فایل های ضمیمه


نظر شما :