کارگاه آموزشی مساله شناسی فرهنگی

۰۵ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۵:۵۳ کد : ۱۴۷۳۷ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۹۶

 

گروه جامعه شناسی تاریخی ایران پژوهشکده مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می کند:

کارگاه آموزشی مساله شناسی فرهنگی

دکتر نعمت اله فاضلی

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

چگونه می­توان مسئله را تعریف کرد؟ مسئله، به تعبیری، در دو مرحله شکل می­گیرد. یک مرحله زمانی است که جامعه در واقعیت زندگی اجتماعی، در حرکت تاریخی و تحول گفتمانی­اش چیزی را مسئله خودش می­کند (مانند مسئله جنون در غرب و مسئله استعمار در دوره­ای برای کشورهای خاورمیانه و آفریقا). در واقع جامعه مدرن از زندگی روزمره آشنایی‌زدایی می­کند و این آشنایی‌زدایی خودش نوعی خودآگاهی است. تبدیل شدن ناخودآگاه به خودآگاه یک تحول فرهنگی است که منجر به مسئله‌مندسازی می­شود. چون ما به محض اینکه به امر ناخودآگاه خودآگاه می­شویم، دیگر آن امر وضعیت پیشین خود را نخواهد داشت. عملکردها، کارکردها و مبانی گذشته خود را نخواهد داشت. چیزی که به نوعی سنّت یا میراث فرهنگی، یعنی ناخودآگاه ذهن جمعی، ایفای نقش می­کرده است تا زمانی که ناخودآگاه است می­توان ایفای نقش کند. به محض آنکه به خودآگاهی وارد شود، عملکردهایش تغییر می­کند و اینجاست که مسئله ایجاد می­شود.

مرحله دوم مسئله‌مندسازی مرحله‌ای است که ما مسئله‌هایی که در تاریخ رخ داده یا خودآگاه شده است، به ابژه­های شناخت تبدیل می­کنیم؛ یعنی به عنوان محقق و تحلیل‌گر فرهنگی، مسئله‌ها را به پرسش­ها تبدیل می­کنیم و در قالب مخلوق خودمان، صورت‌بندی می­کنیم. موضع­هایی که در برابر مسئله‌ها می­گیریم می­تواند متفاوت باشد. یک سطح موضع‌گیریunder problematization  است که در آن سطح مسئله را حداقلی می­بینیم. سطح دیگر  over problematization است که در آن مسئله را حداکثری می­بینیم و در نهایت خود  problematization که تا حدی میانه است و در آن تلاشمان این است که بتوانیم به نوعی مسئله را مطرح کنیم که بتوان راهبردهایی برای تغییر و مداخله یا حداقل برای شناخت مسئله پیدا کرد .

با عنایت به ضرورت های علمی و نیازهای ملی، مسأله محوری در پژوهش های علمی، به رویکرد غالب، استادان، دانشمندان و موسسات پژوهشی کشور تبدیل شده است. و با توجه به نقش و تأثیر تعریف و تدوین مسأله در طرح های پژوهشگاه در نظر دارد نسبت به برگزاری کارگاه‌های تخصصی در این باره اقدام نماید.

 

سرفصل ها و محتوای دوره آموزشی :

مساله شناسی فرهنگی؛ ضرورت ها و چرایی آن

مساله شناسی فرهنگی؛ رویکردهای نظری و روش شناختی با بررسی اندیشه های میشل فوکو، پیربوردیو، کارل مارکس، ریموند ویلیامز و آلن بدیو

مساله شناسی فرهنگی در ایران معاصر

 

این دوره می‌تواند به مهارت ها و قابلیت های زیر کمک کند:

۱-       گسترش بینش و روش میان رشته ای و فرا رشته ای

۲-       گسترش توانایی تجریه و تحلیل چالش ها و بحرانهای کنونی جامعه ایران در بستر نوعی بینش نظری و تاریخی از تاریخ معاصر ایران

۳-       کمک به توسعه مهارت ها و قابلیت های نگارش متون تحقیقاتی در چارچوب تحولات معرفت شناختی و روش شناختی امروزی

۴-       کمک به گسترش توانایی ها و قابلیت های مدیران و کارشناسان برای شناسایی و تحلیل چالش ها و مسائلی که نظام اداری ما با آنها روبرو است

۵-       کمک به محققان و دانشجویان برای شناسایی دستورکارها و موضوعات روزآمد و ضروری برای پایان‌نامه ها، رساله ها و گزارشهای تحقیقاتی

 

شرکت در این دوره برای مدیران و کارشناسان سازمانهای فرهنگی و نهادهای فعال در زمینه سیاستگذاری عمومی و سیاستگذاری اجتماعی و محققان و دانشجویان رشته های علوم اجتماعی و انسانی و روزنامه نگاران و فعالان حوزه رسانه مفید است.

شرکت در این دوره برای تمامی متخصصان و علاقمندان علوم انسانی بلامانع است.

*

مدت زمان دوره : ۷ ساعت ( ۲ جلسه ۳.۵ ساعته ) ۱ روز

زمان برگزاری : روز پنج شنبه، ساعت ۹ تا ۱۷       تاریخ برگزاری : ۷ بهمن ماه ۹۵

هزینه ثبت نام: ۱/۵۰۰/۰۰۰ ریال

اعضای هیات علمی حوزه و دانشگاه، طلاب و دانشجویان و ثبت نام کنندگان گروهی : ۱/۳۰۰/۰۰۰ ریال

دانشجویان و همکاران پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی: ۱/۰۰۰/۰۰۰ ریال

شماره کارت مرکز: ۵۸۹۲۱۰۱۱۴۴۶۴۸۲۵۶  بانک سپه بنام حبیب صحرائی خامسلو

***

به شرکت کنندگان گواهینامه معتبر داده خواهد شد که ارزش علمی و اداری دارد. این گواهینامه قابل ترجمه و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

تلفن مشاوره و ثبت نام ( در ساعت اداری ) : ۸۸۶۲۴۴۸۵ سرکار خانم عبدالهی

 

نشانی: تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند (۶۴ غربی)- پژوهشگاه علوم ­انسانی و مطالعات فرهنگی 

کانال تلگرام مرکز :  @ihcsoe

مرکز آموزش‌های تخصصی­ کاربردی علوم­ انسانی


http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/30/44234.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظر شما :