ارسال پیام
محتوا
پیام دعوت

مرکز آموزش‌های کاربردی و تخصصی آزاد >> اخبار کارگاه های پژوهشگاه

کارگاه آموزشی تربیت مربی فلسفه برای کودکان و نوجوانان (دوره مقدماتی )

تاریخ ایجاد ﺳﻪشنبه, ٢٣ آذر ١٣٩٥ ٠٨:١٤ ق.ظ
تاریخ وقوع چهارشنبه, ٠١ دی ١٣٩٥

گروه پژوهشی فلسفه برای کودکان و نوجوانان (فبک) پژوهشکده اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می کند:

کارگاه آموزشی تربیت مربی فلسفه برای کودکان و نوجوانان (دوره مقدماتی )

دکتر مهرنوش هدایتی، دکتر روح‌الله کریمی، دکتر ملیحه راجی، دکتر لیلا حبیبی، دکتر سعید ناجی و دکتر حامد صفایی‌پور

 

برخی به اشتباه گمان کرده‌اند که نقش مربی در برنامه فلسفه برای کودکان، مبصری کلاس است. اما این تصور نادرست و خام است. اینکه معلم در حلقهٔ کندوکاو فلسفی در کنار دانش‌آموزان می‌نشیند و قرار نیست از موضع همه‌چیز‌دان با دانش‌آموزانش سخن بگوید به معنای مساوی بودن نقش او و دانش‌آموزان کلاسش نیست. معلمی برنامه فلسفه برای کودکان امری سهل و ممتنع است. در ابتدا ممکن است ساده به نظر برسد، اما معلم هر چه دقیق‌تر و مسوولانه‌تر بخواهد آن را انجام دهد، بیشتر به ظرایف و دشواری‌های آن اگاه می‌شود. در کلاس درس، این آموزگار است که با هدایت درست مباحث کلاسی، احتمال رشد آگاهی فلسفی کودکان را تضمین می‌کند. این آموزگار است که می‏تواند مضامین هر ‌یک ‌از فصل‏ها در داستان‏های فلسفی را استخراج کند. اوست که می‏تواند مضامینی را مطرح کند که دانش‏آموزان در کلاس‏ درس از تشخیص آن عاجز هستند. اوست که می‏تواند مضامین فلسفی را به تجارب روزمرهٔ کودکان مرتبط کند. اوست که می‏تواند با رفتار روزانهٔ خود نشان دهد که فلسفه چگونه می‏تواند در زندگی کنونی فرد تفاوت ایجاد کند و چگونه می‏تواند افق‏هایی را بگشاید که هر روز ما را بامعناتر کند. این آموزگار است که می‏تواند از طریق پرسش کردن، امکان نگرش‏هایی متفاوت با هدف بزرگتر‏ کردن افق‏ های دید دانش‏آموزان را فراهم کند. معلم است که باید به دانش‌آموزان کمک ‏کند دربارهٔ مفروضات زیربنایی نظرات خود، پیامدهای آنها و دلایل زیربنایی‌شان بیندیشند و پرسش کنند و شیوه‏های رسیدن به پاسخ‏های جامع‏تر و منسجم‌تر را با آنها تمرین کند. معلمی می‌تواند مهارت‌های تفکر عمیق و دقیق را به دانش‌آموزان خود یاد دهد که خود بر این مهارت‌ها تسلط داشته باشد، همان‌گونه که فقط یک شناگر بلد می‌تواند به نابلد شنا یاد دهد.

گروه فبک طی سال‌های گذشته در راستای رسالت خود که ترویج علمی و عملی برنامه فلسفه برای کودکان در سطح کشور بر مبنای نظریه‌های بنیادین و به شیوهٔ بومی است، هر ساله کارگاه‌های تربیت مربی را در سه دورهٔ مقدماتی و پیشرفته و عملی برگزار می‌کند که با استقبال شایان توجه مخاطبین نیز روبرو شده است. این کارگاه‌ها طی سال‌ها تجربه همواره از نظر کیفی مسیر ارتقا را طی نموده و خصوصا با تدوین درس‌نامه‌های 12 گانه تربیت مربی که برای نخستین بار در ایران تدوین شد، بیش از پیش شکل منحصر به فرد و منسجم‌تری به خود گرفته است. در مرحلهٔ مقدماتی شش نفر از مؤلفین درسنامه‌ها، هر یک به مدت 4 ساعت و در سه روز متوالی  و در مرحلهٔ پیشرفته نیز شش نفر دیگر از مؤلفین، کارگاه پیشرفته را در مدت مشابه اجرا خواهند کرد. در مرحلهٔ عملی نیز که به مدت سه روز برگزار خواهد شد برخی از اساتیدی که در اجرای برنامهٔ فبک در کلاس درس تجربه و تبحر دارند به اجرای عملی کارگاه خواهند پرداخت، فیلمهایی از اجراهای مربیان فبک تحلیل و بررسی خواهد شد و شرکت‌کنندگان به طور زنده شاهد اجرای حلقهٔ کندوکاو فلسفی با کودکان در سنین مختلف خواهند بود. همچنین برخی از شرکت‌کنندگان نیز در حلقه‌های کندوکاو فلسفی تسهیلگری خواهند کرد و اجرای آنها توسط اساتید و سایر مربیان تحلیل و بررسی خواهد شد. پس از آن هر یک از اساتید در راس گروه‌های 6- 7 نفره به نظارت فعالیت عملی مربیان خواهند پرداخت. شایان ذکر است که گواهی مربیگری گروه فبک تنها به شرکت‌کنندگانی اعطا خواهد شد که پس از حضور در سه دورهٔ مقدماتی، تکمیلی و عملی، بتوانند آزمون‌های نظری و عملی مربیگری فلسفه برای کودکان را با موفقیت پشت سر بگذارند.

 

سرفصل ها و محتوای دوره آموزشی :

مبانی برنامه فلسفه برای کودکان ( دکتر روح‌الله کریمی )

نسبت فلسفهٔ تعلیم و تربیت با فلسفه برای کودکان ( دکتر ملیحه راجی )

مهارت های  تسهیلگر در برنامه فبک ( دکتر سعید ناجی )

روانشناسی رشد شناختی و امکان فلسفه ورزی کودکان ( دکتر مهرنوش هدایتی )

تفکرنقادانه ( دکتر حامد صفایی‌پور )

داستان های فکری فلسفی در برنامه فبک (دکتر لیلا حبیبی )

 

با هدف کسب مهارتهای تسهیلگری(مربیگری) برنامه فلسفه برای کودکان

 

مخصوص : فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی ارشد یا دانشجویان دکتری رشته‌های فلسفه، ادبیات داستانی، علوم تربیتی، فلسفه تعلیم و تربیت و روان‌شناسی، مربیان مهد کودک، معلمان درس تفکر و پژوهش یا درس تفکر و مهارت‌های زندگی در پایه ششم و هفتم، کسانی که تجربه اجرای برنامه فلسفه برای کودکان را در مدارس داشته‌اند.

 

شرکت در این دوره برای تمامی متخصصان و علاقمندان علوم انسانی بلامانع است.

*

مدت زمان دوره : 24 ساعت ( 6 جلسه 4 ساعته ) 3 روز

زمان برگزاری : از روز چهرشنبه تا جمعه، ساعت 9 تا 18       تاریخ برگزاری : 1 و 2 و 3 دیماه 95

هزینه ثبت نام دوره مقدماتی: 000/000/3 ریال

اعضای هیات علمی حوزه و دانشگاه، طلاب و دانشجویان، همکاران و ثبت نام کنندگان گروهی : 000/500/2 ریال

شماره کارت مرکز: 5892101144648256  بانک سپه بنام حبیب صحرائی خامسلو

***

به شرکت کنندگان گواهینامه معتبر داده خواهد شد که ارزش علمی و اداری دارد. این گواهینامه قابل ترجمه و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به سایت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی http://www.ihcs.ac.ir/Pages/Features/Home.aspx?wid=162   مراجعه کنند.

تلفن مشاوره و ثبت نام ( در ساعت اداری ) : 88624485 سرکار خانم عبدالهی

 

نشانی: تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند (64 غربی)- پژوهشگاه علوم­انسانی و مطالعات فرهنگی

کانال تلگرام مرکز :  @ihcsoe

مرکز آموزش‌ های تخصصی­ کاربردی علوم ­انسانی


 

0


loading